5a1ab234c687868d94742a28ecd496d0-626.jpg

reading.png

 _م_ا_و_ا.png

 

 

 

صوت وفیلم(کلیک کنید)

7892000.jpg

5913.jpg

_امام_زمان_خود_چه_کردی.jpg

_جان_امام_زمان2.jpg

_به_امام_زمان2.jpg

 _با_امام_زمان2.jpg

پیوند سریع

 

 


انتقال مرکز گفتمان انقلاب اسلامی به فارس

  پیام مهم رییس مرکز؛ بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سپاس خدایی را که اوّل...

برنامه امتحانی کاردانی وکارشناسی مرکز گفتمان انقلاب اسلامی

  برنامه امتحانی مقاطع کاردانی وکاشناسی...

مهندسی معکوس

مهندسی معکوس اولین گام در این مسیر شناخت دشمن و ابزارهای اوست. مهندسی معک...

یهود ویهودیان درعصر ظهور

یهود و یهودیان در عصر ظهور از ابتدای خلقت انسان ها، همواره جنگ و نزاع میا...

گفتمان عدالت3

گفتمان عدالت3فرصت این روز و روزگاری که شما بر سر کار هستید، بسیار فرصت استثنای...

گفتمان عدالت2

گفتمان عدالت توصیه‏ ی من به فضای دانشجوئی و محیط دانشجوئی، همین مطلبی است ک...

گفتمان عدالت1

  گفتمان عدالت1 شما می‏گوئید که ما شعار عدالت می‏دهیم؛ دانشجو را می‏گیر...

صوت/ منشاء دشمنی امریکا باایران

  دریافت صوت/ منشاء دشمنی امریکا با جمهوری اسلامی ایران...

کلیپ زیبای "ایران"

ایران … فدای اشک و خنده تو دل پر و تپنده تو فدای حسرت و امیدت رهایی رمنده تو...

منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی

      بر همه نیک اندیشان روشن است که انقلاب عزیز و نظام مقدس ...

تلاش برای غلبه دادن گفتمان انقلاب

رهبر انقلاب: از وظایف تشکل‌های دانشجویی، تلاش همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان ...

کالبدشکافی ریشه‌های ترس سیاسی

چرا یک سیاستمدار می‌ترسد؟ برای یک کشور، بدترین موقعیّت این است که مسؤولین کشو...

ای کاش درکنارشمابودم...

  سخنان سوزناک رهبرانقلاب درفراق کربلا...

تفکرانقلابی

    بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه ق...

آقا گفتند تولید فرهنگی باید اینگونه باشد

آقا گفتند تولید فرهنگی باید اینگونه باشد تولید کالای فرهنگی مناسب با هویت ...

بررسی ونقدپلورالیسم

اما این شعاری دروغین است. آنها اهل گفتگو، دمکراسی و بحث آزاد نیستند. در داخل ا...

با هر گناه فاصله می گیرم از شما

  نجوا باامام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف /میثم مطیعی با هر گناه فا...

لازم نیست شما دخالت کنید!

      در هر حال باید برای تعجیل در امر فرج و رفع نگرانی‌ها...

دانلود کتاب غیبت نعمانی

کتاب الغیبه که یکی از منابع بسیار مهم و دست اول حدیثی در باب احادیث مربوط به غ...

تشرّف مرحوم قاضی محضر امام زمان عج

  آقا سیّد هاشم حدّاد ماجرایی از تشرف مرحوم حضرت آیت الله العظمی قاضی...

چرا به مسجد جمکران نمی‌آیی؟

  چرا به مسجد جمکران نمی‌آیی؟ عده‌ای از پاکان و نیکان با حضرت صاحب ...

کسانی منتظر فرج هستند که...

  کسانی منتظر فرج هستند که... هر دقیقه‌ای که می‌گذرد جایگزین و عوض ...

در پیشگاه حمایت عَینُ اللّه‏ِ النّاظِرَة

  در پیشگاه حمایت عَینُ اللّه‏ِ النّاظِرَة     مگر ممکن...

برای من دعا کنید!

برای من دعا کنید! حضرت غائب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دارای بالاترین علوم ...

دعای با خلوص و صدق نیت و توبه برای تعجیل فرج

  راه خلاص از گرفتاری‌ها منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولی‌ع...

یک روز حکومت او، سال‌ها می‌ارزد!

بیانات شاید از بعضی روایات استفاده شود که عمر حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه...

عنایت ویژه به ثابت‌قدمان درعصر ظهور

    درمحضربهجت:   در این زمانه این‌گونه قضایا نادر اتفاق می‌ا...

سخنرانی های مهدوی استاد عالی

      حجت الاسلام عالی-موعود و اعتقاد به منجی در تمام ادیان...

شرایط بیعت 313نفر با امام زمان (عج )

  شرایط بیعت یاران خاص با امام زمان (عج )     حضرت ...

ویژگیهای یاران خاص امام زمان (ع )

ویژگیهای یاران خاص امام زمان (ع )   ریـشـه کـنـی ستم و درهم کوبیده ...

رجعت در زمان ظهور

رجعت       معنای لغوی و اصطلاحی در لغت «رجعت» مصدر مرّه از...

حضرت مهدی در نگاه علامه حسن زاده آملی

  حضرت مهدی در نگاه علامه حسن زاده آملی       طلیعه ...

نگاهی دوباره به انتظار

نگاهی دوباره به انتظار     گفتم که روی ماهت از ما چرا نها...

مبانی کلامی مهدویت

مبانی کلامی مهدویت       الحمدلله رب العالمین و الص...

مبانی اعتقادی مهدویت

    مبانی اعتقادی مهدویت       دیدگاه ها مساله...

بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح

      ۱۳۶۴/۰۹/۲۶ بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد...

شهیدطهرانی مقدم 2روزقبل ازشهادت

جهت دانلود سخنان شهیدطهرانی مقدم 2روزقبل ازشهادت روی تصویر ایشان کلیک فرمائید...

وصیت نامه صوتی شهید حججی

جهت دریافت وصیت نامه صوتی شهید حججی رو عکس شهید کلیک فرمائید...

معروف ترین جمله شهیدآوینی

جهت مشاهده کلیپ معروف ترین جمله شهیدآوینی روی عکس فوق کلیک کنید...

دانشمندعارف

شهید چمران درکلام رهبرانقلاب جهت مشاهده روی تصویر کلیک فرمائید...

شوق شهادت شهید کاظمی

برای دانلود سخنرانی روی عکس فوق کلیک کنید...

دانلودسخنان تاثیرگذار شهید همت درباره اخلاص

برای دانلود سخنرانی روی عکس کلیک کنید...

مارا مدافعان حرم آفریده اند

  دانلود مداحی مدافع حرم(منم باید برم،آره برم سرم بره...)...

وصیت نامه امام حسین(ع)

       "بسم الله الرحمن الرحیم. هذا ما أوصی به الحسین بن...

زیارت نیابتی حضرت ابالفضل علیه السلام

    درخواست زیارت نیابتی حضرت اباالفضل علیه‌السلام توسط آیت الله ب...

توصیه به روضه حضرت علی اصغر

    سفارش اکید آیت الله بهجت به روضۀ حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام ال...

ازخداخواست زیارت عاشورایش تَرک نشود

      توصیه‌ی آیت‌الله بهجت به خواندن و مداومت بر زیارت عاشو...

توبه و استغفار

    حقیقت توبه و استغفار از دیدگاه آیت‌الله بهجت قدس‌سره توبه و ا...

روح عبادات، ولایت‌ ولی‌الله

    روح عبادات، ولایت‌ ولی‌الله روح عبادات، ولایت‌ الله است و ولا...

فرق بین عالم وجاهل

  فرق بین عالم و جاهل باسمه تعالی الحمدلله وحده والصلاة علی سید الانبیا...

ذکرقیمتی

    ذکر قیمتی گزیده‌ای از خاطرات شاگردان و اطرافیان آیت‌الله بهجت...

روح عرفانی کربلا

  روح عرفانی کربلاروح عرفانی کربلا  ...

باوجودقرآن و روایات،چرا فلسفه وعرفان بخوانیم؟

  چرا فلسفه و عرفان بخوانیم؟وقتی ما معتقدیم ناب‌ترین معارف و عقلیات در ق...

نقد و بررسی ادله قائلین به معاد روحانی

  نقد و بررسی ادله قائلین به معاد روحانی دلیلی را که آن دسته از فل...

موت اختیاری در کلام مرحوم دولابی

  موت اختیاری در کلام مرحوم حاج اسماعیل دولابی  ...

رابطه دعا و اجابت

دعا نوعي عبادت و پرستش است؛ و هر عبادتي كه با قصد قربت انجام مي شود، يعني عباد...

معرفت بِالله ما از خدا چه میفهمیم؟

معرفت بِالله ما از خدا چه میفهمیم؟...

دین حداقلی نداریم

دین حداقلی نداریم...

مبادا با فروع دین گردن اصول دین را بزنیم

مبادا با فروع دین گردن اصول دین را بزنیم(حاج اسماعیل دولابی) ...

مرگ به مثابه رهایی از قفس

مرگ به مثابه رهایی از قفس (حاج اسماعیل دولابی)  ...

سخنرانی مرحوم دولابی در مورد دعا

    سخنرانی مرحوم دولابی در مورد دعا...

جامعه‌ بر مبنای توحید

عقیده‌ به توحید یعنی جامعه‌ بر مبنای توحید شکل بگیرد و اداره شود...

نقد و بررسی ادله قائلین به معاد روحانی

841_174.jpg

 

نقد و بررسی ادله قائلین به معاد روحانی


دلیلی را که آن دسته از فلاسفه و حکما اقامه می کنند که معاد فقط روحانی است نه جسمانی، اینست که انسان حقیقتش به عقل و به نفس است و عقل و نفس مجرد هستند؛ وقتی که خداوند تبارک و تعالی جمع فرمود بین نفس و عقل را با بدن، هر دو با یکدیگر اجتماع پیدا کردند، مثل روح و بدن انسان با هم سازش و آشتی نمودند، روح از بالا آمد و رفت در قالب بدن؛ مثل مرغ ورقاء که دارای مقام عزت و مناعت است.
هبطت إلیک من المحل الارفع *** ورقآء ذات تعزز و تمنع
این طایر قدس سدره نشین عالی الدرجات و رفیع المنزله از محل أرفع بسوی تن نزول کرد و رفت در قالب بدن.
آن مرغ مدتی زندگی می کند و بعدا باید بپرد و برود جای اولیه خودش، در این حال در قفس را باز می کنند و آن مرغ می پرد و می رود و قفس هم در کنار منزل می افتد. روح را خداوند بر بدن فرستاد، تا بواسطه این بدن که آلت دست اوست، دنبال کمالات خود برود و پس از حصول کمالات بین او و بدن جدایی می افتد، روح برمی گردد به محل خودش و بدن انسان که اصلش از خاک است نیز در درون خاک رفته و رفته رفته تبدیل به خاک می شود؛ روح چون مجرد است و ملکوتیست محلش عالم تجرد و ملکوت خواهد بود. پس آنچه از معاد، یعنی عود و بازگشت بسوی خدا متصور است، همان معاد روح است نه معاد بدن. این بود محصل استدلالشان.

نفی عالم خیال از سوی قائلین به معاد روحانی
و برای عدم معاد جسم دلیل می آورند که: روح مجرد است و غذایش همان غذاهای عقلانی است که در پیش پروردگار می خورد و بدن هم که در زیر زمین به صورت دیگر مبدل می شود و غیر از روح و بدن هم چیز دیگری نداریم. چون اگر به اینها گفته شود که انسان دارای قوه خیال و عالم مثال است، در پاسخ می گویند: قوه خیال و مثال که همان احساسات و عواطف انسان است و ذهن که بواسطه تماشای صورت های زیبا التذاذ می برد و یا با برخورد با ناملایمات در رنج و اذیت می افتد، همه اینها قائم به بدن هستند، اگر بدنی باشد این صورت و خیال هست و اگر بدن نباشد صورت و مثال کجاست؟
از باب مثال: اگر انسان بخواهد روی دیوار صورتی نقش کند این مبتنی بر این است که دیواری متحجر باشد تا صورت را نقش کند، اما روی هوا که انسان نمی تواند صورت نقش کند، روی آب که نمی تواند صورت نقش کند. اگر بدنی باشد، در این بدن قوای متخیله و متفکره و احساسات و عواطف و غیرها هست و اگر بدن از بین برود، قوه خیال و حس مشترک هم بدنبال آن از بین می روند و چون بدن از بین برود، دیگر عالمی نمی توانیم تصور کنیم که آن عالم قائم به پای خود و روی ساق خود ایستاده باشد و از آن صور مبتهجه لذت ببرد و یا از آن صور منکره و زشت، در عذاب و اذیت باشد و محصل مطلب آنکه: جهنم و بهشت (مثالی) بواسطه تصورات ذهن است و ذهن متوقف است بر وجود بدن، اگر بدنی نباشد ذهنی هم نیست. اینطور استدلال کرده اند.
بعضی جواب داده اند که چون خداوند بدن را از بین می برد، ممکن است یک بدن دیگر درست کند و آن صورت ها و احساس ها قائم به آن بدن باشند. بعضی از متکلمین جواب داده اند که همان بدنی را که از بین برده است با تمام آن شرایط، خداوند اعاده میکند و اعاده معدوم می نماید و این از برای خدا کار مهمی نیست و همچنین پاسخ های دیگر نیز داده اند که همه اینها مخدوش و غیر قابل قبول است و پاسخ صحیح آنست که:
اولا: نفس انسان گرچه خود به خود می رود در عالم خود و در آنجا مبتهج و مسرور می شود، ولی خود نفس دارای سمع و بصر و ادراک است؛ یعنی علاوه بر قوه متخیله که آلت دست نفس است و قوای ذهنیه که آلت ترقی و تکامل اوست، خود نفس در ذات خودش بصیر است و علیم است و دارای سایر صفات کمال است. بنابراین، خود نفس هم که به عالم خود برود، باز از این قوا که در ذات خودش منطوی است، مبتهج و مسرور می شود و از آن لذات استفاده می کند و این غیر از لذات عقلانیه است که اختصاص به عالم فنا دارد.
و ثانیا: اصولا خود قوه خیال و عالم مثال، مجرد است و اینکه می گویند: حتما باید بدن باشد تا قوه خیال و تصورات انسان بر آن قائم باشد، کلامی خطابی بیش نیست و روی ادله و براهین فلسفیه اثبات شده است که قوه خیال مجرد است و انسان در اثر تکامل و ترقی میتواند خیال خود را از بدن خلع کند و انسان به "وجود روحانی" در عالم مثال و صورت هست و بدن اصلا نیست و نه تنها قوای متخیله و مفکره بلکه حس مشترک و قوه حافظه و سایر قوای نفسانیه انسان همگی مجرد هستند و بر همین ادله تجرد قوه خیال، اثبات عالم مثال را نموده اند و آن عالمی است بین عالم دنیا و عالم قیامت؛ عالم دنیا عالم ماده است، عالم قیامت عالم معنی و تجرد محض است و عالم مثال بین این دو عالم است؛ نه ماده است که دارای ثقل و سنگینی باشد و نه معنای صرف است که خارج از صورت و تشکل و لذات و آلام صوری باشد.
عالمی است فی حد نفسه بر پای خودش قائم، بین این عالم و آن عالم، آنجا عالم صورت است، ماده نیست، ولی آثار ماده هست، لذت هست، عذاب و درد هست، گریه هست، خنده هست، سردی و گرمی و کمیت و کیفیت هست و در اینصورت که قوه خیال مجرد و بسیط باشد، وقتی که انسان زنده است با بدن زنده موجود است، ولی وقتی که انسان مرد و بدن رها شد، این قوه خیال نمی میرد، بلکه در عالم خود و در واقعیت خود موجود است. اگر این مطلب را پذیرفتیم، که مسئله حل شده است. فرض کنید بدن از بین رفت، بالاخره قوه خیال که هست و این لذات و آلام که محمول قوه خیال است، تماما موجود است و بنابراین، به مجرد مردن، انسان در عالم مثال هست و همیشه زندگی میکند و مبتهج به صور ملائمه با نفس و معذب به صور متنکره و کریهه و ناملائمه با نفس خواهد بود.

منـابـع

علامه سید محمد حسینی تهرانی- معاد شناسی جلد 6- صفحه 60-62

 

طراحی شده توسط شرکت توان دید آتی